Sociala medier med Kajrup communication

Sociala medier med Kajrup

Jag, Leif Kajrup, har arbetat med sociala medier sedan 2007 då jag startade min första blogg (Reklam2) och gick med i Facebook. Jag var med i det gänget som tidigt hängde på Jaiku. Jaiku var en mikrobloggplattform skapad av Jyri Engström, lite som Twitter men med trådade diskussioner. Gänget som höll till där fick namnet “Bubblan”, och medlemmarna i Bubblan drevs av att testa och utmana möjligheterna med de digitala kanalerna. Nu har mycket hänt och Bubblan finns inte längre kvar i den formen det var då. Undergrupper, mer nischade, har skapats i andra plattformar, och man har flyttat ut från Jaiku, som tyvärr inte längre finns kvar, till Twitter, Facebook och Google+, och diskussionerna och tonläget är nu annorlunda. Men för mig är det fortfarande viljan att testa och utmana som driver mig och som gör att sociala medier är en sådan viktig del av mitt liv och mitt erbjudande.

I dag går mycket av min tid till att just undersöka och “läsa av” det som diskuteras i dessa grupper och många, många fler. Jag prenumererar på drygt 400 källor, som skriver om digital kommunikation, sociala medier, mobil marknadsföring, reklam och PR eller trender som jag ständigt kollar av. För min del handlar det om att ha koll på vad som är på gång för att kunna rekommendera mina kunder rätt tjänst i rätt tid. Helst lite innan alla andra.

Jag föreläser också en hel del om hur man kan använda sociala medier i sin marknadsföring. Både nyföretagare och stora internationella koncerner har anlitat mina tjänster inom sociala medier. En del av mitt erbjudande är att hjälpa och coacha företag och organisationer att själva hantera sina sociala media aktiviteteter. Och självklart hjälper jag till att ta fram och utveckla strategier och policies för sociala medier, om det behövs.

Sedan hösten 2008 är jag även initiativtagare och arrangör av Social Media Club Skåne, en öppen, ideell organisation som träffas minst en gång i månaden över en lunch och pratar sociala medier. Med gästföreläsare som kommer och introducerar ett ämne som vi sedan diskuterar vidare har vi haft många och mycket intressanta diskussioner om allt möjligt som rör sociala medier. Vill du veta mer om Social Media Club Skåne kan du läsa mer här eller på hemsidan. I dag är Social Media Club Skåne en del av den internationella non-profit organisationen Social Media Club som grundades i San Fransisco 2006.