Föreläsning med Transfer Syd. Blogg100, dag 23.

Jag var i dag i Ängelholm, på Rönnegymnasiet och pratade för en Ek3 klass om digitala medier i marknadsföringen. Jag gör ju detta lite titt som tätt, genom Transfer Syd, som erbjuder föreläsare för gymnasieskolor. För mig är det viktigt och framförallt lärorikt att få komma ut och träffa gymnasieelever framför allt för att det är de som ska forma framtiden. Jag märkte dock idag och sist när jag föreläste på Söderslättsgymnasiet att det är mindre frågor och mindre delaktighet från eleverna än vad jag tidigare upplevt. Jag pratade en del med lärarna efteråt som bekräftade att det var en tyst och försiktig klass som sällan ställde frågor eller pratade inför grupp. Då fick jag förklarat för mig att detta var en bra klass, hårt arbetande och seriösa elever som tar skolan på allvar. Och att riskera att bli förödmjukad, eller göra bort sig genom att ställa fel frågor, eller fel kommentarer är inte ett alternativ, utan man är hellre tyst och lyssna. Det var en intresserad skara idag, det kunde jag se, och jag försökte verkligen få dem delaktiga, men det var svårt. Lärarna var i alla fall nöjda och ställde frågor så jag hoppas att det ändå blev bra till slut. Skulle verkligen vilja att när jag är ute hos gymnasieskolor och föreläser att det blir en dialog, då jag lör mig av eleverna som lever med det jag arbetar med. Sociala medier. Jag får kanske lägga om taktiken lite och köra med en livefeed vid sidan om och hoppas att de har lättare att fråga och kommentera digitalt. Kanske inte en dum idé, eller?

Leif Kajrup, Mentor för Health2B

I dag har jag varit i Lund och pratat för startups på Health2B. Jag har pratat och visat under en hel förmiddag om hur Facebook Ads Manager fungerar och vad man skall/bör tänka på. Det är inte första gången jag varit och pratat hos Health2B då jag varit med i princip sedan starten som mentor. Och just nu är man inne på omgång 3 av startups som under en tremånaders period skall ges alla tänkbara möjligheter och förutsättningar för att komma igång och komma ut på marknaden med sina idéer, produkter och tjänster inom Connected Health. Det är ett vasst gäng som ligger bakom och ett riktigt vasst gäng med mentorer också så de har allra bästa förutsättning att lyckas och komma igång.

Mitt bidrag är att försöka hjälpa och guida dessa startups i den digitala djungeln, och ge den stöd, verktyg och råd i vad de ska tänka på, och hur de ska agera när de ger sig ut på den digitala arenan och ska försöka marknadsföra sig. Och om man bara så är en liten, liten del i något av dessa företags framtida framgång så är mitt uppdrag slutfört och jag kan vara nöjd. Och visst håller man tummarna, för det har varit extremt intressanta produkter och tjänster man fått lov att ta del av, och många av dem förtjänar verkligen succé och framgång.

Men det får framtiden utvisa, och tack Stefan för du låter mig få vara med på resan.

LEDA var på Internet i Fokus

Som en av initiativtagarna och medlem i LEDA today så var jag igår (torsdagen den 15/10-2015) på Internet i Fokus. En heldag med temat ”Business by Webb” (bara en lite parentes men webb stavas med 2 b på svenska men 1 b på engelska, men ni som jag förstår säkert vad som menas ändå). Detta var faktiskt första gången jag var på Internet i Fokus även om det faktiskt var 9:e gången det arrangerades. Däremot har jag varit på väldigt många liknande event så som Webbdagarna, Web Coast, Sweden Social Web Camp, och framför allt mina egna event på FooCafé med både LEDAtoday och Social Media Com Skåne.

Mina intryck av dagen i helhet

Formatet var faktiskt mycket bra, på så sätt att dagen bestod av kortare föreläsningar/presentationer på max 30 minuter och med långa fika pauser instoppade i programmet. Problemet blev bara att det var få föreläsare som faktiskt tajmade sin tid. Oftast blev det mycket kortare, upp till halva tiden i vissa fall, vilket ställde lite väl höga krav på moderatorn (som i övrigt gjorde ett mycket bra jobb under hela dagen) att ställa frågor och få deltagarna att ställa frågor. Mitt samlade intryck är det var en trevlig dag, och jag fick träffa en hel del nya men också gamla bekantskaper, men innehållsmässigt lärde i alla fall jag mig inget nytt. Nu tillhör jag högst sannolikt inte målgruppen (hoppas jag i alla fall) eftersom jag var där som samarbetspartner och utställare.

Så här tyckte jag om dagen

Omvandla dina läsare till kunder med Niclas Bergenblad från Navigator

NiclasBergenblad

Niclas var duktig och avslappnad som föreläsare och gav ett förtroendeingivande intryck. Framför allt genom att använda och visa Navigator som exempel för att förstärka det han pratade om, nämligen att med hjälp av en blogg få in nya kunder. Den uppgiften klarade han mycket väl. Konkret, tydlig och enkel. Kanske inte ett inspirerande föredrag utan mer ett handfast med tips att tänka på.

Skapa det perfekta nyhetsbrevet med Linda Hassellund från Apsis

LindaHassellund

Precis som Niclas så gav Linda ett lugnt och förtroendeingivande intryck och det märktes mycket väl att detta var ett ämne som hon behärskade. Här fick man lite mer inspiration i att hon visade många olika bra exempel (och även dåliga). Men slutklämmen, som i och för sig var ganska förutsägbar, var att det finns inga perfekta nyhetsbrev – de är alla individuella.

Så lyckas du med marketing automation med Robert Lindh från Pixelant

RobertLindh

Robert fick en ganska otacksam uppgift i att prata i 30 minuter om ett så stort ämne som Marketing Automation, men genom att helt och hållet strunta i att prata om verktyg utan mer om fenomenet så tyckte jag ändå att han klarade det bra. Robert är en duktig talare och ger ett väldigt självsäkert intryck, ibland till och med lite kaxigt, och med en del humor (bland annat var det Robert som introducerade att man skulle kramas med moderatorn). Ämnet gjorde att det var svårt att riktigt få med sig något konkret från denna presentation även om han hade 9 tips (som skulle varit 10).

Vilken nytta har jag av big data? Med Wilhelm Landerholm

WilhelmLanderholm

Detta var nog i särklass den mest abstrakta presentationen och mest svårgreppade under hela dagen. Wilhelm Landerholm, som i sig var en rolig och självsäker person stod och pratade om Big Data i 30 minuter med bara 1 slide och ett anteckningsblock med handskrivet manus framför sig. Arbetar man inte med data är det svårt att ens föreställa sig vad detta handlade om. Det är en sak  att prata om modellering av data för en grupp av människor som faktiskt arbetar med modellering men för en grupp människor som troligen inte ens vet att de har datan blev det lite väl ovanför huvudet och väldigt, väldigt abstrakt. Kul inslag i dagen och med ett annat ämne som åhörarna själva skulle kunna visualisera så hade det varit fullträff, men nu blev det bara ”Eh, vad handlade det där om, egentligen?”. Jag förstod det och tyckte om det, men var nog i minoritet vad jag kunde uppfatta av min omgivning som mitt i började prata med varandra istället.

Årets digitala entreprenörer 2015

AretsDigitalaEntreprenorer

Nytt för i år är att Internet i Fokus delar ut ett pris till årets digitala entreprenör. Man kunde inte enas om en så priset fick delas mellan Alexandra Bylund och Karsten Deppert. Båda tvår är superentreprenörer väl värda priset, så ett stort grattis till er båda två. Nästa år ska man kunna nominera entreprenörer som en jury sedan bedömer, men i år har juryn själva valt ut och utsett vinnarna.

Lunch med okända

Ett spännande grepp som jag varit med om någon gång tidigare men som funkar bra var att alla namnlappar hade en egen färgkod och att på lunchen så delades man upp på bord efter just denna färg. Det gjorde att man tvingades sitta med folk som man faktiskt inte kände. Mycket bra. Det enda konstiga var att efter lunchen som intogs i en annan byggnad så blev vi helt plötsligt utelåsta från konferenslokalen där det var tänkt att vi skulle dricka kaffet. En liten, liten miss.

Morgondagens webb – paneldebatt med Erik Stark, Jimmy Wilhelmsson, Sara Lerén och Kristoffer Fredriksson.

Erik_Jimmy_Sara_Kristoffer

Dagens, i alla fall enligt mig, höjdpunkt var paneldebatten som var en ”live”-version av Hackernytt TV fast oredigerat och i realtid. Kul, intressant och proffsigt genomfört.

Öka din försäljning med Inbound Marketing med Maria Gustafsson på MIKU

MariaGustavsson

Nästa talare var ingen mindre än Maria Gustafsson, även hon en superentreprenör som jag lärt känna främst genom att vi har drivit varsin Social Media Club Chapter under ett antal år. Hon i Göteborg och jag i Skåne. Att hon sedan är född i Trelleborg och flyttat till Göteborg och jag är född i Göteborg men flyttat till Trelleborg är ju också lite komiskt.

Maria pratade om Inbound Marketing och vad man ska tänka på. Som talare är Maria mycket proffsig. Hon är lugn och ger ett mycket förtroendeingivande uttryck och är alltid glad på scen. Hennes leende är svårt att inte bli smittad av. Maria är ett proffs, det märktes och hon gav inte bara tips utan hon coachade även publiken genom att ställa de där frågorna man måste ha svar på om man vill jobba med inbound marketing.

Effektivisera din Facebook Annonsering med Maria Eckerwall på TopVisible

MariaEckerwall

Ytterligare en Maria på scen, och minst lika proffsig. Maria Eckerwall pratade om Facebook Annonsering, och gav väldigt konkreta tips och råd. Till och med pixelkoden får annonspårning fick vi ta del av. En mycket pedagogisk och tydlig genomgång som jag tror fick de som aldrig annonserat på Facebook att faktiskt inse att det inte är så svårt och att man har allt att vinna genom att bara prova.

Short vs long content– who is king? med Sara Öhman

SaraOhman

Ska jag vara ärlig så fick jag aldrig riktigt kläm på vad detta handlade om. Kort eller långt innehåll? Enligt programmet skulle det handla om innehållsmarknadsföring. Sara är säkert jätteduktig på det hon gör, men jag tycker att denna presentation blev lite platt. Tyvärr kändes det som att hon var väldigt nervös och osäker på scen och om det berodde på ämnet eller något annat vet jag inte. Det märktes att Sara tillhör en annan, yngre generation, och mycket av det hon visade handlade om YouTube stjärnor som t.ex Klara Henry och andra som jag aldrig hört talats om, och då har jag ändå lite koll och har dessutom barn som kollar på allt. Blev lite konstigt när merparterna av presentationen var beroende av att man visste vilka dessa var, eller vilka fenomen (och meme’s) hon visade upp. Kan vara att det nu var slutet på dagen och man började bli lite seg i skallen, men detta var inte något som fastnade hos mig, tyvärr.

Skapa en berättelse som säljer med Magnus Andersson på IDEATE

Sista presentationen för dagen, och som jag tyvärr inte fick med på bild. Magnus är en oerhört karismatisk och retoriskt duktig talare, men ämnet blev ändå väldigt platt. Magnus berättade om ett par exempel på historier inom Corporate Storytelling som använts i olika sammanhang så som IKEA och King för intern kommunikation om värderingar, UsTwo för rekrytering med mera. Men det blev lite platt även där. Att de har historier som hjälper dem att kommunicera är ganska självklart, men jag skulle nog viljat få lite mer tips om vad det är som kännetecknar en bra historia, hur man antingen hittar en och då måste man veta vad man ska kolla efter eller hur man skapar en egen. Alltså lite mer om dramaturgin bakom en bra historia. Nu blev det bara ett antal berättelser som berättades med stor inlevelse av Magnus men sedan slutade det liksom där. Jaha, vad gör jag nu då?

Sammanfattning

Som jag tidigare skrev så överlag var det en trevlig dag, men inget som gav mig något nytt. Jag fick uppfattningen om att (förutom paneldebatten) så var programmet ihopsatt efter att man först satt ämnena och sedan har man lycktas hitta någon som kan prata om det. Det innebär att det kanske inte alltid var det naturliga ämnet att prata om för dessa talare, åtminstone såg det ut så. Jag tror att om talarna själva hade fått välja vad de skulle prata om så hade det nog sett helt annorlunda ut, men det är bara min uppfattning efter vad jag såg och hörde under dagen.

Kommer jag att gå igen? Om någon nominerar mig till det digitala entreprenörspriset så ja, men annars, troligen inte.

Jobba hemma dagen med LEDA today

Header_Jobba-hemma-dagen_1168x534

I morgon, tisdagen den 5 maj, är det Jobba-hemma-dagen, för tredje året i rad.

Hundratals arbetsplatser i Sverige uppmanar då sina medarbetare att inte komma till jobbet – för minskad miljöpåverkan, ökad produktivitet och höjd livskvalitet.

Den aktuella dagen 13:30-17:00 arrangerar vi i nätverket LEDA och ämnesrelaterade föredrag på Malmö Centralstation (Starbucks). Ta datorn under armen, kom förbi, låt dig inspireras.

Så här kommer programmet att se ut:

13:30 LEDA och Stratiteq hälsar välkomna
13:40 Det flexibla arbetslivet (Rikard Linde)
14:10 Sociala medier i jobbet (Johan Braw)
14:35 Fika
15:00 Talent Management (Joel Stern)
15:30 Digitala rekryteringsverktyg (Brita Klingberg)
16:00 Min digitala arbetsplats (Magnus Särnevång)
16:30 Microsoft (Mattias Edlund)
16:55 Avslutning och efterföljande mingel

Var gärna på plats några timmar innan och jobba från caféet.

Jag kommer att vara där, som en av medlemmarna i LEDA nätverket, och kommer att se till att hela eftermiddagen filmas och visas via Bambuser. Kommer du?

Anmäl dig på LEDA today’s hemsida!

Detta är ett uppmanande inlägg i Blogg100

Sociala medier är ditt val

vilkenvag

Jag är ganska ofta ut och föreläser bland gymnasieskolor om sociala medier och digital kommunikation. Och det är alltid lika uppskattat och givande, inte bara för eleverna utan även för mig. Jag får ett alldeles utmärkt tillfälle att faktiskt känna av vad det är som gäller just nu i den åldersgrupp som påverkar så mycket av våra inköp. Den föreläsning jag höll idag blev intressant och förvånade mig en hel del, faktiskt. Normalt sett så brukar de jag föreläser för på gymnasieskolorna vara antingen väldigt aktiva i sociala medier, främst då facebook (så klart) men framför allt de plattformar som bygger på chat-beteendet, så som SnapChat med flera eller så är man skeptisk och lite försiktig mot användandet främst för att man är rädd för den personliga integriteten.  Och positioneringstjänster använder man inte alls (i varje fall inte medvetet).

Men i dag blev det en diskussion i slutet på min föreläsning där en av eleverna var starkt motståndare till den digitala utvecklingen i sin helhet och tyckte att det var direkt farligt och skadligt för barnen. Jag blev helt ställd, eftersom det normalt är vad jag förväntar mig från ”motståndare” i min egen generation, och som jag ofta möter, men absolut inte från en tonåring. Men det födde i alla fall en ganska så bra diskussion som jag tycker bevisar den enorma styrka och det positiva som den digitala utvecklingen faktiskt bidrar med.

Eleven själv tog upp exemplet med fotboll, med att han såg en fara i att barn inte var aktiva idag och spelade fotboll på gården så som han själv gjorde när han var liten. Och att intresset till fysiska aktiviteter därför var mindre nu. Jag hävdar motsatsen och tycker mig kunna bevisa det, dels med egen erfarenhet men framför allt med hjälp av min son. Jag själva spelade mycket fotboll som grabb och älskade det verkligen. Men min bild av fotboll formades av vilka jag hade i min närhet som spelade fotboll. Det var min bror, mina vänner och de andra i mitt fotbollslag. Jag är född och uppväxt i Göteborg så givetvis följde man IFK Göteborg och när de vann UEFA cupen första gången var det fullständigt magiskt. Och de var mina idoler. Men fotbollsvärlden utanför Göteborg var väldigt begränsad. I bästa fall kunde man följa tipslördag om ingen annan i familjen skulle se något annat på TV’n just då. Men att försöka följa något lag eller för den delen spelare i Italienska eller Spanska ligan var inte att tänka på. Min kunskap om fotboll blev begränsad till min egen erfarenhet och de lag som jag kunde följa i min närhet. Men titta på min son, som idag är 10 år. Förutsättningarna är helt annorlunda. För det första så tränar han 2-3 gånger i veckan och match varje helg och det första han gör när han kommer hem från träningen är att ta med sig en boll ut i trädgården. Så långt har vi ungefär samma mönster, men sedan blir det annorlunda. Vad min son har tillgång till tack vare den digitala utvecklingen är något som jag i hans ålder inte ens kunde föreställa mig. Att kunna följa vilket lag man vill i världen eller spelare före den delen i realtid. Att kunna se videoklipp på finterna, målen, brytningarna om och om igen och sedan gå ut i trädgården och träna på just det. Att börja dagen med att sätta igång iPaden och googla senaste nyheten om Ronaldo, eller någon för mig fullständigt okänd spelare från Balkan. Eller senare på kvällen sätta sig med FIFA 15 och bygga ett lag från grunden taktiskt sätta ihop det som ett välfungerande lag där man väger in hur spelarna fungerar med varandra. Ja, ni fattar.

Möjligheterna vi har idag att verkligen använda det som den digitala utvecklingen har gett oss är enorm och jag kan inte annat än välja att det är bra. Och det är det som jag tycker vi måste ta med oss. Oavsett vad vi tycker, och vem vi än är, så är valet alltid ditt. Ingen annan kan påstå att du ska tycka något annorlunda men kom ihåg: man kan alltid välja att tolka samma sak antingen som bra, eller som dåligt. Och jag väljer bra. Vad väljer ni?

Detta är ett inlägg som jag valt ska ingå Blogg100

Jobba hemma med LEDA today

T as in teaching Tech

Tisdagen den 5/5 fram till klockan fem så är det jobba hemma dagen. Jobba hemma dagen är ursprungligen ett initiativ av Microsoft som en del av deras satsning ”Det Nya Arbetslivet”. Men i år har man lämnat över stafettpinnen till Tankesmedjan Fores, fast man är fortfarande med som samarbetspartner dock.

Vi i LEDA today var med förra året och arrangerade ett framgångsrikt seminarium på Starbucks i Malmö, och i år kör vi en favorit i repris. Vi kommer att köra ett event i år igen, på Starbucks med start kl. 13.30 fram till kl. 17.00. Förra året pratade vi en hel del om ledarskap och kommunikation/sociala medier, men i år kommer vi prata mer om HR och rekrytering. Eventet är kostnadsfritt, så passa på och anmäl er redan nu eftersom vi har begränsat antal platser.

LEDA today är ett nätverk som startades av Cathrin Frisemo (CreativtFri)  med syfte att förbättra dagens ledarskap i det digitaliserade arbetslivet. Det gör vi med bland annat med hjälp av kunskapsspridning och med olika event, där jobba hemma dagen är ett av dessa event. Jag (Leif Kajrup) har varit med i LEDA nätverket sedan starten och där ingår även Stefan Hult (Stratiteq), Annika Sörensen (AskDrAnnika), Anette Sandström (FNDMNT)  och Anna Numell (ICU inspiration).

Så se till att boka din plats på Starbucks i Malmö och LEDA today’s event redan idag.

Bilden här ovan är hämtad på Flickr och är tagen av Kristina Alexanderson

Detta är även ett inlägg i Blogg100 utmaningen

Nominerad till Småföretagarnas Favorit i Trelleborg 2014

Jag, Leif Kajrup, har blivit nominerad till Småföretagarnas Favorit i Trelleborg 2014.

Småföretagarnas Favorit 2014 är tävlingen där vi småföretagare i Trelleborg utser den småföretagare i stan som vi gillar allra bäst. Ingen jury, ingen tillväxtstatistik. Vi nominerar och röstar helt enkelt på de småföretagare vi tycker förtjänar uppmärksamhet.

Vinnaren utses på eventet Mitt Företag den 9:e april på Parken i Trelleborg. Är jag även DIN favorit, så får du gärna lägga din röst på mig på hemsidan.

Gott betyg från Sundsgymnasiet

Jag var och föreläste för Sundsgymnasiet i förra veckan genom Transfer Syd. Jag är alltid lite extra nervös när jag föreläser för skolor. Mycket för att det just nu är så länge sedan jag själv gick i skolan och att jag har mina egna minnen och erfarenheter av vad skoltiden innebar för mig. Skolan idag, är långt ifrån den skola som den var när jag gick där.

Men jag är också nervös för mycket av det jag pratar om vad gäller beteenden i sociala medier och den digitala arenan bygger på hur ungdomarna använder kanalerna och just deras beteende. Jag har samlat på mig de här uppgifterna genom rapporter, undersökningar och egna erfarenheter men att stå framför ett helt gäng ungdomar och påstå att de använder något på visst sätt är faktiskt lite läskigt. Framför allt för tänk om de, som faktiskt sitter där och lyssnar på mig som påstår att de gör på ett visst sätt, faktiskt inte gör så.

Men det gick bra. Mycket bra till och med. Fick precis ta del av utvärderingen där jag fick betyget 9,6 av 10. Det är min själ inte illa.

83% tyckte framförande var ”Mycket bra”, 89% tyckte innehållet var ”Mycket bra” och 97% tyckte att föreläsarens kompetens var ”Mycket bra”.

Det får man vara nöjd med, tycker jag. Och tack till Transfer Syd och Sundsgymnasiet för att jag fick prata sociala medier med er.

Vill de se presentationen så finns den att se här via SlideShare.

Semestern är över, nu börjar allvaret igen

Start your engine

Efter en ovanligt lång semester är det åter dags att starta motorn och återgå till arbetet. I dag är jag tillbaka igen framför datorn och planerar in höstens uppdrag och aktiviteter. En del spännande projekt sätter förhoppningsvis igång ganska så snart. Bl.a uppdrag för att ta fram strategi för digital kommunikation och även varumärkestrategi och grafisk profil. Kan bli riktigt, riktig kul. Social Media Club Skåne kommer förhoppningsvis också att köra igång igen i Malmö sista fredagen i augusti. Väntar bara på klartecken från FooCafé så att vi kan vara på Media Evolution City i höst igen. Andra spännande uppdrag är bl.a en föreläsning tillsammans med sveriges Mr. API, Andreas Krohn den 5 september. Detta är ett event som arrangeras av Dataföreningen tillsammans med Marknadsföringen i Malmö och som sponsras av Øredev. Även en del utbildningar är bokade inför hösten. Men det finns plats för fler uppdrag, så om ni har behov av mina tjänster och behöver hjälp med digital kommunikation, sociala medier eller situationsbaserad kommunikation eller om ni vill ha någon som föreläser om samma ämnen så tveka inte att höra av er till mig. Kontaktuppgifter hittar ni på kontaktsidan.