Exempel på vad jag har gjort

Under mina drygt 20 år i branschen har jag hunnit med att göra en hel del. Även om jag hade velat, så kan jag rimligtvis inte visa allt. Men det är några projekt som jag gärna vill dela med mig lite mer av.

Dogman och Trelleborg

Dogman – min favorit

case_dogman

Dogman är marknadsledande i norden på produkter till husdjur. 2010 gjorde de en större förändring av sina varumärken. Från att tidigare haft flera olika varumärken beroende på djurgrupp (Dogman, Catman och Zooman) så slog man ihop alla till ett varumärke (Dogman) för alla egna produkter. The Concept Factory, där jag då arbetade som projektledare och strateg, fick i uppgift att konceptualisera och visualisera det arbetet. Vi skapade då ”Min favorit”. En bildtävling för husdjursägare, där man kunde ta en bild på sitt husdjur, ladda upp det på tävlingssidan, skriva en rolig pratbubbeltext, och uppmana alla sina vänner att rösta på deras bild som favorit. Kampanjen genomfördes i 2 omgångar med oerhörd succé, där den virala spridningen var över 600%, dvs att varje delning i sociala medier genererade 60 klick tillbaka till tävlingssidan.

Trelleborg AB – Digital Channel Challenge @ Global Management Conference

case_trelleborg

Leif Kajrup fick via W Communication Agency i uppgift att agera huvudfacilitator när Trelleborgs AB arrangerade sin Global Management Conference i Båstad den 29:e mars 2012. På en eftermiddag fick 120 chefer från hela världen tävla mot varandra i digitala kanaler. De fick testa på och utföra uppgifter så som att använda QR-kod, positioneringstjänster, twitter, linkedin, YouTube med mera. Samtidigt fick de bedöma affärsnyttan i respektive kanal mot sin egen verksamhet. Från en lite trög start med lite skepsis från en hel del av deltagarna byttes det ganska snart ut mot full aktivitet i både twitter och andra digitala kanaler. “Barriären var riven.” Den spontana kommentaren från nästan alla var: “Det här var ju inte så svårt!” och “Det här måste vi använda i vår säljprocess!”. En lyckad gruppövning helt enkelt där vi effektivt avdramatiserade de digitala kanalerna och tydliggjorde affärsnyttan på ett handgripligt sätt. Denna övning har sedan använts vid flera sammanhang och har varit lika uppskattad varje gång.

Du kan läsa mer om detta case på W’s hemsida.

Det här är bara två exempel på allt vad jag gjort. Vill du veta mer, så kontakta mig gärna.