2020 – året då nya dörrar öppnas?

Då var det år 2020. Äntligen.

2019 har för min del varit ett lärorikt, spännande men också ett lite för turbulent år. Efter att ha varit marknadsföringskonsult sedan 2006, och erbjudit mina tjänster inom framförallt digital marknadsföring och sociala medier, så valde jag att under 2018 och en bit in på 2019 prova på att vara på ”andra sidan”.

Först som marknadschef på Notified, ett spännande SaaS-företag med en riktigt bra produkt. Där jag fick privilegiet att ta fram och genomföra en varumärkesstrategi, för första gången som ägare av varumärket (ja, förutom mina egna varumärken i Kajrup communication, WP_Byrån och Social Media Com Skåne förstås).

Våren 2019 blev det klart med nya utmaningar, och den här gången en riktig utmaning på många olika sätt. Jag gick in i en ”luddig” och odefinierad roll på ett ungt företag inom IIoT (Industrial Internet of Things) – Connectitude. Ett intressant företag på många sätt, bland annat för att man har ett erbjudande som är helt rätt i tiden (en egenutvecklad molnbaserad plattform för IIoT), men också för ett ledarskap och organisationskultur som är helt olik någon annan organisation jag arbetat med. En totalt platt organisation helt utan chefer och titlar. Spännande, annorlunda och väldigt utmanande att vara en del av. Men också lite förvirrande.

Jag hittade nog aldrig min roll i just den organisationen, och min egna tolkning är att både jag och organisationen nog missuppfattade vad min plats och roll i organisationen egentligen skulle vara. Det förväntades nog att jag själv skulle skapa och forma min egen roll, men det var inte så det var definierat när jag började. Så tiden på Connectitude blev kort. Kanske lite kortare än vad jag hade önskat, men så blir det ibland.

Det som hänt under hösten däremot, ligger stor del till grund för vad jag hoppas ska kunna öppna en hel del nya dörrar under 2020.

Ett litet axplock vad som hänt under 2019

Nytt samarbete med Securement

Securement är en startup som erbjuder och genomför bakgrundskontroller mot samtliga svenska domstolar för företag, föreningar och privatpersoner. Företaget är ungt, litet och snabbfotat. Jag gick in som samarbetspartner och hjälper dem med deras marknadsföringsstrategi och digitala marknadsföring och är i allra högsta grad med och påverkar Securements affär och verksamhet.

Ett inspirerande samarbete med ett företag med stor potential där de ger mig i princip fria händer. Kanske beroende på att min ersättning är helt och hållet baserat på resultatet av mitt arbete. 2020 tror vi är året då Securement kommer att kunna etablera sig på marknaden och vara ett självklart alternativ för företag och föreningar som på ett enkelt, snabbt och säkert sätt kunna genomföra bakgrundskontroller vid rekrytering.

”Pick-your-brain” – eller, vi behöver dig som bollplank!

Detta är nog det vanligaste önskemålet jag stött på under höst och vinter.

Fler och fler företag och organisationer hör av sig för de behöver ett bollplank. Någon att hålla i handen, och som kan peka i rätt riktning. För mig är det den bästa typen av uppdrag som jag kan tänka mig. För jag har, med en dåres envishet, alltid hävdat att den digitala närvaron måste ägas av det egna varumärket. Det går inte, eller är i alla fall svårt att outsourca sina digitala aktiviter till byråer och konsulter som inte har helheten. Och det finns fortfarande ett jättehål på marknaden just vad det gäller kompetensen och kunnandet att driva digitala strategier. Reklambyråer, mediabyråer, PR-byråer och webbyråer försöker alla erbjuda helhetslösningar inom digitala strategier och digital marknadsföring. Men få har än så länge lyckats helt.

De förfrågningar jag får i nuläget handlar om att företagen själva vill driva sina digitala aktiviteter men behöver stöd och hjälp i hur och varför. Det kan vara både organiskt och köpt, dvs inlägg i sociala medier eller innehåll på egna webbplatser till annonsering på digitala plattformar som t.ex facebook, linkedin och Google. Problemet som företagen jag kommer i kontakt med är att de allt för sällan har tid att följa med i utvecklingen av de digitala plattformarna och att de inte heller alltid har helhetsbilden. Många arbetar med produktion och genomförande men har inte helt koll på varför. Min roll, och mitt erbjudande i dessa lägen är att agera bollplank och strategisk och/eller operativ rådgivare. Någon man kan gå till och fråga till exempel:

”hur ska vi gör på XX för att få YY konverteringar?”

Ibland kanske svaret då blir:

”Nej, ni ska inte vara närvarande på XX, för det är inte där er målgrupp är just nu, utan ni ska hellre vara på ZZ”

Nytt erbjudande från Kajrup communication

Så från och med nu, januari 2020, vill jag kunna öppna fler dörrar. Inte bara dörrar för mig in till nya spännande företag som ert, utan öppna dörrarna för er, så att ni kan få mer insikt, inspiration och kompetens i vad ni kan åstadkomma med er digitala närvaro.

Jag finns tillgänglig som bollplank och rådgivare för er så att ni kan få ut det mesta möjliga av er digitala närvaro. Erbjudandet är enkelt – ni anlitar Kajrup communication med ett fast antal timmar per vecka då jag finns tillgänglig för er. Vi föredrar om det även går att ordna så att jag under dessa timmar kan finnas på plats i er organisation för att vara nära er verksamhet och lättare kunna vara proaktiv.

Jag finns då tillgänglig för att användas för bland annat

  • inspiration och kompetenshöjning
  • utbildning och hands-on visning av tjänster och plattformar
  • audit/kontroll av aktuella kampanjer
  • brainstorm och idé för nya kampanjer eller nya utmaningar
  • analys och research av segment, marknader eller beteenden
  • leda förhandlingar och/eller projekt med tillsammans med era befintliga byråer

Kort sagt, en resurs som ni kan nyttja till allt som har med er digitala närvaro att göra, utan att ni behöver anställa, och som kan arbeta med hela er organisation.

Vill ni också ha ett eget bollplank?

Hör av er så berätta jag gärna mer om hur vi kan stötta och hjälpa er med er digitala närvaro.


,