Vi har arbetat med sociala medier sedan 2007 då Leif Kajrup startade sin första blogg (Reklam2) och gick med i Facebook. Leif var med i den grupp som tidigt hängde på Jaiku. Jaiku var en mikrobloggplattform skapad av Jyri Engström, lite som Twitter men med trådade diskussioner innan det fanns i Twitter. Gänget som höll till där fick namnet “Bubblan”, och medlemmarna i Bubblan drevs av att testa och utmana möjligheterna med de digitala kanalerna. Nu har mycket hänt och Bubblan finns inte längre kvar i den formen det var då. Undergrupper, mer nischade, har skapats i andra plattformar, och man har flyttat ut från Jaiku, som tyvärr inte längre finns kvar, till Twitter, Facebook, Google+, Instagram, Vero, SnapChat med flera och diskussionerna och tonläget är nu annorlunda. Men för oss är det fortfarande viljan att testa och utmana som driver oss och som gör att sociala medier är en sådan viktig del av vårt liv och vårt erbjudande.
Trendspaning och nuläge
I dag går mycket av vår tid till att just undersöka och “läsa av” det som diskuteras i alla digitala plattformar. Vi prenumererar på drygt 400 av de mest relevanta källor som skriver om digital kommunikation, sociala medier, mobil marknadsföring, reklam och PR eller trender som vi ständigt kollar av. För vår del handlar det om att ha koll på vad som är på gång för att kunna rekommendera våra kunder rätt tjänst i rätt tid. Helst lite innan alla andra.
Så fort det dyker upp nya tjänster så testas och undersökt de för att se om det finns värde i för våra kunder. Givetvis beroende på syfte och mål.
Vi föreläser också en hel del om hur man kan använda sociala medier i sin marknadsföring. Både nyföretagare och stora internationella koncerner har anlitat våra tjänster inom sociala medier.
En del av vårt erbjudande är att hjälpa och coacha företag och organisationer att själva hantera sina sociala media aktiviteter. Och självklart hjälper vi till att ta fram och utveckla strategier och policies för sociala medier, om det behövs.