Jag har funderat på det ganska länge. Vad det är som håller på att hända med vårt beteende vad gäller konsumtion av reklam och kommunikation. Vi lever i en värld där mediabruset hela tiden ökar och där företag och organisationer skriker högre och högre för att nå igenom bruset. Men det går ändå inte fram. Varför är det så? Och hur kan vi göra annorlunda? Går det att nå fram?
Vi pratar om att vi i nuläget lever i en värld av ”Information overload”, dvs att vi blir så överrösta av information att vi inte vet hur vi ska hantera det, vi ”ser inte skogen för alla träden”. Och egentligen är det inte det som är problemet, för det är väl egentligen bra? Att information hela tiden finns tillgänglig, eller hur? Nej, problemet är snarare att vi inte har några fungerande filter. I stället för att bara filtrera ut den information som vi faktiskt vill och behöver ha så stänger vi ute mer eller mindre allt, eller så filtrerar vi fel saker vid fel tillfälle.
Därför har jag myntat begreppet ”Situationsbaserad kommunikation”. Jag har inte stött på någon annan som använt begreppet. Än, men förhoppningsvis är det bara en tidsfråga.
Vad det handlar om är att skapa filtrerad kommunikation, genom att anpassa den till tid, rum och situation. Vi gör kommunikationen relevant. I dag är vi ständigt uppkopplade via våra mobila enheter, allt finns i princip tillgängligt för alla oavsett var eller när vi behöver det, och allt vi gör lämnar spår och avtryck.
Exempel
T.ex så just nu sitter jag på mitt kontor och klockan börjar närma sig 11.30. Jag börjar bli hungrig. Min historik (bland annat via mina incheckningar i mobilen) säger att jag äter gärna snabbmat och mycket kött. Tänk om jag då, i detta nu, när jag precis är på väg att börja fundera på vad och var jag ska äta lunch, fick ett meddelande från kvartersrestaurangen med dagens erbjudande som just för mig är en kötträtt. Och jag kan förbeställa och boka genom att klicka ok i meddelandet och även betala vi mobilen. Hade jag istället varit på en annan plats, säg på promenad i Malmö just nu, hade jag givetvis fått ett likartat erbjudande från en restaurang i närheten där. Och det här går att genomföra relativt enkelt, genom att använda bl.a. interest graph och social graph för att skapa förutsättningen för denna typ av filtrerad och riktad kommunikation.
Vi har tekniken och verktygen idag, men vi har inte beteendet. Hjälp mig att ändra på det.
Lämna ett svar